تفاوت بازاریابی و تبلیغات
چه در دنیای تبلیغات دیجیتال تازه وارد باشید چه یک بازاریابی که تجربهی لازم را دارید ممکن است از «بازاریابی» و «تبلیغات» به جای یکدیگر استفاده کنید. این اشتباهی است که همواره هر شخصی مرتکب آن می شود. اما در حقیقت این دو مفهوم کاملاً متفاوت هستند و تفاوت بازاریابی و تبلیغات امری با اهمیت است. اگرچه هر دو با هم در ارتباطند و از بسیاری جهات به یکدیگر بستگی دارند، اما مفاهیم مختلفی هستند که به خصوص در دنیای حرفهای تبلیغات دیجیتال نباید مترادف یکدیگر به کار گرفته شوند. خوشبختانه درک این دو مفهوم چندان دشوار نیست. در اینجا ما به شباهت ها و تفاوت های بازاریابی و تبلیغات در زمینه تجارت آنلاین و دیجیتال اشاره هایی خواهیم کرد.
بازاریابی و تبلیغات دارای چه تفاوت هایی هستند؟
موارد زیادی در خصوص تفاوت بازاریابی و تبلیغات وجود دارد. بازاریابی فرایندی است که شامل عناصر مختلفی مانند خلق کردن، تحقیق، طراحی، برنامه ریزی و جستجوی اطلاعات است. همه این زمینه ها در تلاشند تا بفهمند چگونه یک کسب و کار می تواند کاربرد محصول یا خدمات خود را به درستی با مخاطبان و مشتریان هدف خود منطبق و سازگار نماید. بازاریابی بسیار حائز اهمیت است زیرا به برندها کمک می کند تا در خصوص کالاهایی که می خواهند به فروش برسانند بیش از آن چیزی که در واقع هستند آن ها را تعریف کرده و بر مزیت های آن متمرکز شوند.
از سویی دیگر برای بیان تفاوت بازاریابی و تبلیغات می توان عنوان داشت که تبلیغات فرآیند واقعی شناخته شدن محصول یا خدمات یک برند تجاری برای مخاطبان هدف و به طور کلی همه مخاطبان است. تبلیغات را می توان به عنوان برندهای توصیف شده برای عرضه کالا یا خدمات به مردم در نظر گرفت.
تبلیغات معمولاً شامل کمپین هایی از طریق رسانه ها می شود که این کمپین ها تلاش می کنند تا با استفاده از شیوه هایی خلاقانه فرآیند فروش محصول و دسترسی به آن را برای مشتریان تسهیل نماید. به عبارتی در تبلیغات تلاش می شود تا مخاطبان نسبت به خرید محصول ترغیب شوند. تبلیغات محدودیت زمانی زیادی دارد و بسیاری از تبلیغ کنندگان از استراتژی های خاصی برای تبلیغاتی متناسب با زمان خود استفاده می کنند. یعنی ممکن است تبلیغی در خصوص یک محصول در یک مقطع زمانی کاربرد داشته باشد، اما در زمانی دیگر کاربرد خود را از دست داده و نیازمند تغییرات و یا خلق فرایندهای جدیدی باشد که در آن زمان مناسب به نظر می رسند. شما برای ارزیابی تخصصی تفاوت بازاریابی و تبلیغات و کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص می توانید از بخش درخواست جلسه دمو یا مشاوره شرکت اندیشه نوین رایورز بهرهمند شوید.
مواردی از تفاوت بازاریابی و تبلیغات
استراتژی های بازاریابی برای عرضه محصول یا خدمات به بازار باید توسط مشاغل موجود در بازار دیجیتال طراحی شود. تبلیغات اساساً بخشی از آن برنامه بازاریابی است و این مورد مهمی در خصوص تفاوت بازاریابی و تبلیغات است. همانطور که قبلاً گفتیم، این دو مفهوم از یکدیگر جدا نیستند. تفاوت در این است که تبلیغات اغلب بخشی از بازاریابی است. سایر بخشهای بازاریابی که در کنار تبلیغات کار می کنند شامل برنامه ریزی رسانه ای، تحقیق در مورد بازار، روابط عمومی، توزیع، استراتژی فروش، قیمت گذاری و موارد دیگر است. بازاریابی شامل تحقیق و تجزیه و تحلیل لازم در مورد بازار برای تصمیم گیری آگاهانه تر در مورد جنبه خلاقانه برنامه بازاریابی است که تقریباً همیشه شامل تبلیغات است.
بر همین اساس و بنابر موارد موجود در خصوص تفاوت بازاریابی و تبلیغات گفته می شود که تبلیغات همواره نوعی بازاریابی است اما بازاریابی مشخصاً تبلیغات محسوب نمی شود. ممکن است چنین چیزی کمی معمایی و ابهام آمیز به نظر برسد. به همین دلیل است که این دو اصطلاح اغلب به جای هم استفاده می شوند. تبلیغات بخشی اساسی در بازاریابی است. بازاریابی شامل تمام تلاش های ایجاد یک برند است که بر چگونگی موقعیت شرکت در بازار تأثیر می گذارد.
تبلیغات یک تاکتیک برای بازاریابی محسوب می شود. به عنوان مثال شاید با ماتریس بازاریابی 10Ps آشنا باشید. این ماتریس چارچوبی از 10 عنصر اساسی بازاریابی است که عبارتند از: محصول، قیمت، افراد، فرآیند، تبلیغات، برنامه ها، مکان، محیط فیزیکی، شرکا و موقعیت. از این 10 مورد، تبلیغات در دسته توسعه کسب و کار جای می گیرد. تبلیغات یک استراتژی است که نیازمند هزینه های پولی است، اما تبلیغات همچنین می تواند شامل فعالیت های غیرپرداختی مانند تبلیغات شبکه های اجتماعی نیز باشد. تیم های بازاریابی برای تبلیغات پولی انواع گزینه ها را دارند. چالشی که در خصوص تبلیغات وجود دارد مشخص کردن زمینه های سرمایه گذاری و انتظارات موجود از آن است. در هر صورت انتخاب یک ترکیب تبلیغاتی با ایجاد یک برنامه جامع بازاریابی است که آغاز می شود و این خط تمایز مشخصی در خصوص تفاوت بازاریابی و تبلیغات را نشان می دهد.
یک برنامه بازاریابی به شما کمک می کند تا به طور مناسب بر روی مخاطب، پیام رسانی، مضامین محتوا، کمپین ها و تبلیغات تمرکز نمایید. یک قسمت اصلی برنامه بازاریابی شما در بخش تبلیغات تعیین میزان بودجه برای تبلیغات پولی است. شما برای کسب مشاوره و اطلاعات بیشتر در این خصوص نیز می تواند از بخش درخواست جلسه دمو یا مشاوره شرکت اندیشه نوین رایورز استفاده نمایید.