Content marketing و راهکارهای آن چیست؟

Content marketing یا بازاریابی محتوا چیست؟

Content marketing یک رویکرد بازاریابی استراتژیک است که بر ایجاد و توزیع محتوای «ارزشمند»، مرتبط و متناسب با جذب و حفظ مشتریان هدف و در نهایت کسب بهره وری و سودآوری در یک کسب و کار  متمرکز است.

در اینجا واژه «ارزشمند» یک کلمه کلیدی محسوب می شود. این همان چیزی است که می تواند خط تمایزی میان تعریف بازاریابی محتوا و تعریف سایر مفاهیم موجود در کسب و کارهای نو ظهور باشد.  این واژه تعریف Content marketing را از هر گونه تعریفی که تقریباً در خصوص هر شکلی از بازاریابی (marketing) یا تبلیغ کردن (advertising) ارائه می شود متمایز می سازد. در عوض آنکه به دلیل ناآشنایی از بازاریابی محتوا از آن چشم پوشی کنید تلاش کنید تا تشخیص دهید که آیا بخشی از محتوای شما می تواند قابلیت قرار گرفتن در دسته بندی بازاریابی محتوا را داشته باشد یا خیر. به این معنی که محتوای شما بتواند افراد را جذب کرده و آن ها را در راستای اهداف شما ترغیب نماید. درContent marketing هدف این است که از بازاریابی محتوا حداکثر ارزش و سودآوری را کسب نمایید. در این مرحله، با وجود این تعریف و توضیح، احتمالاً هنوز فکر می کنید که بازاریابی محتوا دقیقاً چیست. احتمالاً با در نظر گرفتن چند نمونه می توان به وضوح بیشتری در خصوص راهکارها و شیوه های دستیابی به آن آگاهی یافت. همچنین در راستای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص Content marketing می توانید از بخش درخواست جلسه دمو یا مشاوره  شرکت اندیشه نوین رایورز استفاده کنید.

• ترسیم داده ها ( اینفوگرافی ها)

چنین شکل بندی از داده ها را اغلب گرافیک های عمودی می نامند که شامل آمار، نمودار ها، طرح ها و سایر اطلاعات می شوند. اینفوگرافی ها می توانند بسیار حائز اهمیت باشند، چنانچه اگر از انواع مناسب و مطلوب آن برخوردار باشید می توان آن را در اغلب رسانه های اجتماعی به اشتراک گذاشت و حتی طی چند سال اطلاعاتی که مبتنی بر اصول Content marketing نیاز به انتقال آن به مشتریان دارید را از این طریق و با ارسال اینفوگرافی ها در فضای شبکه های اجتماعی انجام دهید.

• صفحات وب

یک صفحه وب معمولی و یک صفحه وب که به دنبال Content marketing است در چیست؟ به عنوان مثال ممکن است شما به صفحه وب شرکتی مراجعه کنید که در خصوص محصول یا خدمات مورد نیاز شما مطالعه ای موردی را صورت داده است که خیلی جذاب و ترغیب کننده نباشد، اما شرکت دیگری در عملی منحصر به فرد تلاش کرده است تا علاوه بر یک مطالعه و انتشار آن به نحوه انتشار آن و شیوه های ترغیب کننده و جذاب متن منتشر شده نیز توجه داشته باشد. این تفاوتی است که میان دو صفحه وب در خصوص اهمیت دادن به بازاریابی محتوا وجود دارد که شرکت دومی تلاش می کند تا آن را در دستور کار خود قرار دهد.

• پادکست ها (فایل های صوتی)

«مایکل هایت»، نویسنده کتاب پرفروش «این زندگی توست» یک نمونه است که با بهره گیری از  Content marketing و با روش تولید پادکست تعداد دانلود کتابی که از او عنوان کردیم را به عدد 250000 در ماه رسانده است. به عقیده خود هایت پادکست فرصت دیده شدن در دنیایی کاملا متفاوت را برایتان فراهم می کند. هایت در پادکست هایی که در خصوص کتاب از خود منتشر ساخت اطلاعات و مشاوره های ارزشمندی را به صورت رایگان در اختیار مخاطبان قرار داد. اما این پادکست ها منجر به فروش بیشتر کتاب های وی، ثبت نام در دوره های آموزشی که ا. برگزار می کند و همچنین موجب دعوت او به سخنرانی های فراوانی شد.

• ویدئوها

«گری واینر چوک» در زمینه Content marketing به وسیله ویدئوها و فیلم های آنلاین یک حرفه ای تمام عیار است. ویدئوها نوعی بازاریابی محتوا هستند که خیلی مورد استفاده قرار نمی گیرند. به این دلیل که اغلب مردم فکر می کنند چنین کاری گران و پر هزینه است.  در صورتی که به راحتی می توان هزینه تجهیزات مورد نیاز را از سطح حرفه ای پایین کشید و با حفظ تقریبی کیفیت صوتی و تصویری مناسب به آسانی ویدئوهای را در راستای بازاریابی محتوا ساخت. بسیاری از کسب و کارها بوده اند که از این روش برای رشد تجاری خود بهره برده اند.

• کتاب ها

اغلب مردم فکر می کنند که کتاب ها نیز همچون فیلم های سینمایی تنها به منظور فروش عرضه می شوند، در صورتی که بازاریابان حرفه ای کتاب را تنها با هدف فروش به بازار نمی فرستند، بلکه آن ها از کتاب به عنوان یک ابزار بازاریابی نیز استفاده می کنند. به عنوان مثال کتاب راهنمای فروش «مایکل پورت» همواره مورد استقبال کارآفرینان، فروشندگان و بازاریابان بوده است و اگرچه باید گفت که بدون شک پورت از فروش کتاب خود لذت می برد، اما این قطعاً این کتاب ابزاری برای سوق دادن مشتریان به سوی خدمات مربیگری و گفتاری دیگری است که «مایکل پورت» آن ها را ارائه می نماید.