چگونه به وسیله داده کاوی رضایت مشتریان را افزایش دهیم؟

حجم بالای داده ها در مشاغل و نیاز به مدیریت آنها

داده ها در همه ی مشاغل حضور دارند و وجود داده ها برای تمام کسب و کارها حیاتی و مهم است. با این حال بسیاری از کسب و کارها، حجم بالایی از داده ها را در کنار خود دارند و در صورتی که هوشمندانه مدیریت نشوند، به جای اینکه مفید باشند، از تصمیم گیری های درست جلوگیری می‌کنند. از روش هایی که می‌توان به وسیله آن داده ها را مدیریت کرد داده‌کاوی است که به شما کمک می‌کند فرصت های مختلف که باعث افزایش رضایت مشتری می‌شوند را شناسایی کنید و شما را به سمت اینکه مشتری دنبال چه چیزی است هدایت کند.

داده‌کاوی فرصت های جدیدی را برای پیشرفت به تجارت معرفی کرده است. هدف از این روش، امکان جمع آوری و مقایسه حجم بالایی از داده ها و در جهت شناسایی و پیش بینی رفتار مشتری و افزایش ویژگی های جدید برای پیشرفت است.

داده‌کاوی چیست؟

داده‌کاوی یا Data mining فرایندی است که بر تجزیه و تحلیل حجم بالایی از اطلاعات و به منظور شناخت روابط و همبستگی های ناشناخته میان آنها تاکید می‌کند. به زبان ساده تر، فرایندی که بر روی داده های مختلف اجرا می‌شود تا آنها را به صورت اطلاعات و یا دانش نمایش دهد. در واقع فرایند داده‌کاوی به این دلیل پیاده سازی می‌شود که به پیش بینی اقدامات و یا توصیف و سازماندهی داده ها کمک می‌کند که اقدامات گفته شده برای افزایش رضایت مشتری مهم هستند.

اهمیت فرایند داده‌کاوی زمانی مشخص می‌شود که از میزان رشد داده ها اطلاع داشته باشیم. به آماری که گفته می‌شود، دقت کنید.

تحقیقات نشان داده است که 90 درصد از داده های بزرگ، از سال 2014 به بعد تولید شده‌اند و تقریبا هر 1.2 سال حجم آنها دو برابر می‌شود. این در حالی است که تحقیقات انجام شده مربوط به سال 2017 است.

چگونه به وسیله داده کاوی رضایت مشتریان را افزایش دهیم؟

در ادامه ویژگی ها داده کاوی که باعث افزایش رضایت مشتری می‌شوند بررسی و اهمیت هر کدام توضیح داده می‌شود.

شخصی سازی خدمات

از مسائل مهم در افزایش رضایت مشتری از خدمات مختلف این است که بدانید مخاطبان شما چه می‌خواهند و سپس خدمات خود را شخصی سازی شده به آنها عرضه کنید. با داده‌کاوی می‌توانید دیتاهای مختلف مربوط به مشتری را جمع آوری کنید و با تجزیه و تحلیل آنها، به بینشی عمیق که باعث شناخت بیشتر کاربران می‌گردد دست خواهید یافت.

حل سریع مشکلات

از مسائل مهم دیگری که باعث افزایش مشتری می‌گردد، طراحی تجربه کاربری عالی است به گونه ای که کاربر به آسانی با شما و شیوه ارائه خدمات ارتباط برقرار کند. برای بهبود تجربه مشتری، باید مشکلاتی که باعث می‌شوند خدمات به شکلی نامناسب برای مشتری ارائه شوند را شناسایی کنید. با داده‌کاوی و تجزیه و تحلیل داده های مختلف، کشف دلیل پرش کاربر و یا عدم رضایت مشتری آسان است و تصمیم گیری درباره سیاست های اجرا شده را ساده تر می‌کند.

پیش بینی تقاضا و خواسته های مشتری

آنچه باعث پیوند شما با آینده می‌شود و شما را به اقدامات برتر سوق می‌دهد، داشتن ماشین زمان نیست. بلکه ترکیبی از داده هایی است که به دانشی دقیق تبدیل شده‌اند. با جمع آوری داده های مختلف و تجزیه و تحلیل رفتار مشتری، می‌توانید الگوهایی که  نشان دهنده رفتار مشتری هستند را پیش بینی کنید. و با استفاده از همین الگوها، سیاست های خود را تعیین کنید و یا تغییر دهید و از رقیبان خود پیشی بگیرید. در این میان شبکه های اجتماعی و رفتار کاربران در آنها و داده هایی که از این محیط ها استخراج می‌شوند، بسیار مهم و کاربردی هستند.

به تکنولوژی‌ های مورد استفاده، قدرت مانور بیشتر می‌دهد

حقیقت این است که جنگ آینده بر سر داده و مدیریت داده های بزرگ است و  این به این معنای ظهور تکنولوژی هایی چون یادگیری ماشین، هوش مصنوعی، الگوریتم های پیش بینی، تجزیه و تحلیل داده های بزرگ و سایر تکنولوژی ها است. با وجود اینکه سیستم های مدیریت ارتباط با مشتری یا CRM(Customer Relationship Management)، در بهبود عملکرد بازاریابی و خدمت رسانی به مشتری خوب عمل می‌کنند، اما مسئله مهم هنوز شیوه تعامل با داده های بزرگ است. که ضرورت وجود فرایند داده‌کاوی جهت مدیریت این داده ها را بیشتر نشان می‌دهد.

و ویژگی های دیگر، که باعث می‌شود افرادی که  به دنبال تضمین آینده کسب و کار خود هستند، استفاده از فرایند داده‌کاوی را در اولویت قرار می‌دهد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر و  درخواست جلسه دمو یا مشاوره، اینجا را ببینید.