چگونه به کمک داده کاوی شانس موفقیت محصول را افزایش دهیم؟

داده‌کاوی، اقدامی مهم در جهت کسب رضایت مشتری

افزایش میزان وفاداری به برند، ارائه تجربه کاربری مثبت، افزایش میزان فروش محصول و افزایش گستردگی خدمات از اهدافی است که هر کسب و کاری دنبال می‌کند که با استفاده از داده‌کاوی می‌توانید این اهداف را عملی کنید. آنچه در ادامه می‌خوانید، افزایش شانس موفقیت محصول به کمک داده‌کاوی را بررسی خواهد کرد.

با رشد سریع تجارت، جمع آوری انواع مختلفی از داده های مشتری نیز افزایش یافت؛  ایمیل ها، شماره تلفن ها، پروفایل شبکه های اجتماعی، داده های بانکی، سابقه خرید، سابقه جستجو و بسیاری از موارد دیگر. این اطلاعات به منظور محاسبه سود و زیان و همچنین افزایش وفاداری مشتری، کاهش میزان پرش مشتری، کشف پتانسیل های مختلف، تعیین سیاست ها و بسیاری از ویژگی های استفاده می‌شوند.

در واقع هدفی که با استفاده از فناوری هوشمند Big Data و ابزارهای داده‌کاوی به آن دست پیدا خواهید کرد، توانایی مرتب سازی داده ها و دستیابی به اطلاعات بیشتری از مشتری، پیش بینی میزان سود، شخصی سازی پیشنهادات و اجرای بیشتر معاملات است. در ادامه ویژگی های داده‌کاوی که باعث افزایش شانس موفقیت محصول می‌شود آمده است.

چگونه به کمک داده کاوی شانس موفقیت محصول را افزایش دهیم؟

فرایند داده‌کاوی به شخصی سازی پیشنهادات کمک می‌کند

پل ترنر از مشاوران شرکت Skyview، بر اهمیت شخص سازی پیشنهادات با استفاده از دانش های به دست آمده از داده کاوی تأکید می‌کند. پل ترنر، 20 سال از فعالیت حرفه ای خود را در بازاریابی و مدیریت عملکرد شرکت ها و در کمپانی های بزرگی مانند Oracle ، NetSuite ، CallidusCloud و Adaptive Insights گذرانده است.

به عنوان مثال، الگوریتم داده‌کاوی به شما اطلاع می‌دهد که مشتری خاصی از فروشگاه اینترنتی، سه بسته پوشک بچه، شیر خشک و یک بسته دستمال مرطوب بزرگ خریداری کرده است. و این به بدان معناست که او به کالاهای زیادی برای یک کودک نیاز دارد و یا به زودی به آنها احتیاج خواهد داشت. کاری که باید انجام دهید این است که مشتری را به گروه مربوطه اضافه کنید و به آنها تخفیف اضافی برای محصولات مرتبط یا کوپن برای خرید عمده کالاهای مراقبت از کودکان بدهید . هر کاری که تصور می کنید شانس موفقیت محصول را افزایش می‌دهد و باعث افزایش میزان فروش است را انجام دهید. و نکته مهم این است که ارائه پیشنهادات شخصی با استفاده از دانش حاصل از داده کاوی آسان تر است.

• داده کاوی به شما کمک می کند تا از اطلاعات مشتریان خود برای تقویت فعالیت های بازاریابی استفاده کنید

نیل پاتل یکی از صد فرد تاثیرگذار برتر در زمینه بازاریابی و فرایند جذب مشتری و تبلیغ برند و نویسنده و بنیانگذار Kissmetrics، داده‌کاوی را برای تقویت فعالیت های بازاریابی بسیار ضروری می‌داند.

تقویت فعالیت های بازاریابی با استفاده از داده‌کاوی را می‌توان با ابزارهای زیر انجام داد.

  • صدور کارت های خریداران ویژه(VIP-buyers) که به منظور ارائه کدهای تخفیف و جمع آوری اطلاعات سوابق خرید برای تجزیه و تحلیل گسترده تر مورد استفاده قرار گیرند.
  • مسابقات و تبلیغات منظم برای جمع آوری جزئیات ثبت نام بیشتر، مانند آدرس اجرا گردد.
  • خبرنامه ها را به همراه اطلاعیه هایی درباره رویدادهای آینده و نظرسنجی درباره ویژگی محصولات مورد انتظار، ارسال شود.
  • ایجاد حساب توییتر شرکت و استفاده از آن به عنوان کانال تبلیغات و محلی برای جمع آوری بازخورد های منفی و مثبت که بر اساس آن بتوان سیاست بعدی را تنظیم کرد.

استفاده از چنین داده هایی می تواند در یافتن بهترین روزها برای تبلیغ و یا تاکید بر ویژگی مورد انتظار محصول، به شما کمک کند. در واقع داده‌ کاوی برای تقویت فعالیت های بازاریابی ضروری است و باعث افزایش وفاداری مشتریان و جذب مشتری بیشتر و افزایش میزان فروش می‌شود.

داده کاوی به تعیین نقطه مطلوب فرایند خرید کمک می کند

جیم بلوشیچ ، مدیر ارشد فرایند جذب مشتری شرکت vendor، که به عنوان یکی از 500 شرکت با رشد دینامیک در آمریکا معرفی شد، معتقد است که انتخاب زمان صحیح برای پیشنهاد مهمترین عامل در عقد قرارداد و افزایش شانس موفقیت محصول است و وجود فرایند داده‌کاوی برای تحقق این هدف ضروری است. به مثال زیر دقت کنید.

دلال معاملات ملکی یک مشتری 30 ساله را شناسایی می‌کند که سالانه حدود 150،000 دلار درآمد دارد. حال بیایید فرض کنیم که سابقه مرور مشتری که در سرور ذخیره شده است نشان دهد همسر وی باردار است. این بدان معناست که احتمال خرید خانه یا آپارتمان جدید در مدت زمان نیم سال یا بیشتر وجود دارد. با اطلاع از این موضوع، معاملات املاک تلاش های خود را به صورت آهسته و جهت جلب اعتماد مشتری آغاز خواهد کرد و به این ترتیب، در عرض نیم سال، مشتری احتمالاً از بنگاه معاملاتی مربوطه به عنوان نماینده برای خرید خانه جدید خود استفاده خواهد کرد.

از سوی دیگر، اگر سابقه جستجوی مشتری، تلاش های زیاد برای یافتن آپارتمان را نشان دهد، یعنی اینکه مشتری عجله دارد و به دنبال هر مکان اجاره ای برای زندگی است، بنابراین فعالیت جلب اعتماد درازمدت کمکی نخواهد کرد و باید اقدامات جدی تری برای تامین نیازهای مشتری انجام شود.

نظر IT Svit در مورد استفاده از داده کاوی

از نظر تیم IT Svit، فناوری cloud را می توان گزینه ایده آل برای ذخیره سازی داده های جمع آوری شده در هنگام داده‌کاوی دانست، اما ماهیت توزیعی آن می تواند برای پشتیبانی از فرآیند مقیاس پذیری داده های بزرگ مشکل ساز شود. فضای ذخیره سازی ابر نمی تواند در حد مورد نیاز برای کاوش داده های بزرگ به صورت کارآمد عمل کند. هنگام ایجاد زیر ساخت ابر برای میزبانی دیتا سنتر مشاغل مختلف، باید سطح عملکرد امکانات ذخیره داده را بسیار توزیع شده در نظر بگیرند. در واقع فضای ذخیره سازی ابر نمی تواند در کاوش داده های بزرگ به صورت کارآمد عمل کند.

به عنوان مثال یک آژانس مسافرتی، از داده‌کاوی برای تحلیل رفتار بازدیدکنندگان سایت خود استفاده کرده است. و اطلاعات زیادی را درباره، محصولات با بیشترین کلیک، بهترین زمان برای ارائه تبلیغات، روش های بهینه جذب گردشگران و موارد دیگر به دست آورده است.

در واقع فرایند داده‌کاوی باعث شده است که با ارائه اطلاعات و دانش قوی شانس موفقیت محصول افزایش یابد و محاسبه سود و زیان و یا میزان رضایت مشتری و یا سایر اطلاعات مهم دیگر به آسانی انجام گیرد.

برای درخواست جلسه دمو یا مشاوره، کلیک  کنید.