landing page یا صفحه فرود چیست و باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

landing page یا صفحه فرود چیست؟

به زبان ساده، landing page اولین صفحه ای است که پس از کلیک روی یک لینک وارد آن شده یا به عبارتی  «روی آن فرود می آیید». از همین رو، یک صفحه لندینگ تقریباً هر چیزی می تواند باشد: صفحه اصلی خودتان، پستی در یک وبلاگ، صفحه ای مرتبط با معرفی یک محصول، و هر چیز دیگری که می تواند در شبکه های وب به عنوان یک لینک منتشر شود. صفحه فرود معمولاً صفحه ای است که در آن افراد را مجبور می کنید تا به صورت آنلاین وارد صفحه ای که شما می خواهید شوند.

landing page برای هر وب سایتی یک ضرورت محسوب می شود، زیرا بستری را فراهم می کند که به شکلی هدفمند درصد بازدیدکنندگان از هدف مورد نظر را افزایش می دهد. در حقیقت، صفحات فرود به طور متوسط بین 5 تا 15  درصد می توانند در افزایش بازدیدها موثر واقع گردند.  در هر صورت آن ها نیز در ذیل صفحات اصلی وب و سایر صفحات مربوط به محصولات و خدمات قرار می گیرند.

وظیفه صفحه فرود این است که بازدیدکنندگان را نسبت به اینکه «دقیقاً چه کاری می خواهند انجام دهند و چرا باید این کار را انجام دهند» آگاه سازد. صفحات اصلی، اگرچه هنوز یکی از عناصر مهم یک وب سایت محسوب می شوند، اما معمولاً کم تر پیش می آید که بر روی یک کار به طور خاص متمرکز شوند، چراکه اغلب اطلاعاتی کلی و وسیع را پوشش می دهند. صفحات اصلی برای یک بازدید مستقیم عالی هستند، اما هنگامی که خودتان در نحوه ورود بازدیدکنندگان به سایت دخیل هستید، landing page بهترین صفحه‌ای است که می توانید آن ها را به آن ارجاع داده و هدایت کنید. اگر از صفحه فرود مناسب و مطلوبی برخوردار باشید، می تواند بر عملکرد اصلی وب سایت شما تأثیر بسیار مثبتی داشته باشد. در صورت نیاز به مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر در خصوص ویژگی‌های یک landing page مطلوب می توانید از بخش درخواست جلسه دمو یا مشاوره  شرکت اندیشه نوین رایورز نیز استفاده نمایید.

ویژگی های یک landing page مناسب

• سربرگ و پاورقی:

یکی از ویژگی های مشترکی که در میان اغلب صفحات فرود مناسب وجود دارد این است که دارای سربرگ یا پاورقی های شلوغ و گسترده نیستند. آن ها مطالب خود را به شکلی ساده بیان می کنند و از ارائه عناصری همچون لینک ها، شماره تلفن ها و سایر چیزهایی که می توانند موجب حواس پرتی و عدم تمرکز کاربران و مخاطبان شوند اجتناب می کنند.

• تعیین یک هدف مشخص و پایدار:

landing page شما تنها باید دارای یک هدف مشخص باشد (مثلاً دانلود یک کتاب، ثبت نام در یک وبینار و یا رزرو یک جلسه). چنین چیزی کمک می کند تا توجه کاربر معطوف به انجام کاری شود که شما خواستار آن هستید. همچنین به شما امکان می دهد سایر مطالب موجود در صفحه را بر روی پر رنگ نمودن اهداف خود و جذب بیشتر کاربران متمرکز نمایید.

• توجیه اجتماعی:

آیا این جمله به گوشتان خورده که  «هیچ مقدمه ای بهتر از یک توصیه وجود ندارد؟» بنابراین، می توان همین روش را به شکل آنلاین نیز در پیش گرفت. «توجیه اجتماعی» واژه ای است که در واقع به معنای یک توصیه آنلاین است. چنین چیزی می تواند درج توئیت یا نوشته ای باشد که در راستای تأیید محصول نوشته شده باشد، یا حتی یک صفحه فرود جذاب و ترغیب کننده باشد که تعداد افراد بازدید کننده از سایت را طی 24 ساعت گذشته نشان دهد و از این طریق اعتباری برای شما ایجاد نماید.

• انتقال حس محدودیت زمانی

همواره مشاهده می شود که در landing page اغلب برای مواردی مانند وبینارها یا فروش فوق العاده محصولات از زمانبندی مشخصی استفاده می کنند و آن را با زمانسنج‌هایی به عنوان شمارش معکوس نمایش می دهند. چنین روش هایی  برای ایجاد احساس فوریت زمانی در مخاطب استفاده می شوند. چنانکه باعث می شود مردم فکر کنند که اکنون باید نسبت به دریافت محصولات و خدمات مربوطه اقدام نمایند، چرا که احتمال دارد با اتمام زمان این فرصت را از دست بدهند.

• چارچوبی با یک صفحه

تا جایی که امکان دارد باید تلاش کنید تا landing page شما بیشتر از یک صفحه نشود. همچنین با توجه به اینکه کاربری در حال بررسی صفحه وب شماست باید همه جزئیاتی را که از نظر شما نیاز است تا مخاطبان بدانند در این یک صفحه تنظیم نمایید.

• انتشار اطلاعات جذاب و متقاعد کننده

بر اساس گزارشی که مجله «تایم» منتشر کرده است، بیشتر کاربران قبل از اینکه روی لینکی کلیک کنند، تنها کمتر از 15 ثانیه در یک وب سایت می مانند. این 15 ثانیه همه زمانی است که شما در اختیار دارید تا در مورد پیشنهادات و اهداف خود با مخاطبان صحبت کرده و آن ها را برای اقدام در راستای اهداف خود متقاعد نمایید.  مثلاً باید توجه داشته باشید که آیا صفحه فرود شما در همین زمان اندک مزیت های محصولات و خدمات شما را منتقل می سازد؟ یا landing page شما می تواند به طور خلاصه بیان کند که چرا شما در این کار بهترین هستید؟