شناخت بازار هدف و راهکار های آن

بازار هدف چیست؟

به زبانی ساده بازار هدف گروه خاصی از افرادی است که شما تصمیم گرفته اید آن ها را به مشتریان محصولات و خدمات خود تبدیل نمایید. این بازار می تواند دارای زمینه ای کوچک یا بزرگ باشد. این تعریف ابتدائی بسیار ساده به نظر می رسد. اما اگر تصمیم داشته باشید که کالاها و خدمات خود را با جذابیت بیشتری ارائه کنید، یا از مشتریان متنوع و گوناگونی برخوردار باشید، مفهوم بازار هدف شکل پیچیده تری به خود خواهد گرفت. مثلاً در صورتی که بخواهید گستره فروش وسیعی داشته باشید و به عبارتی بازار را قبضه نمایید مجبور اتخاذ شیوه های متفاوتی خواهید بود.

مصرف کنندگان یا مشتریانی که بازار هدف را تشکیل می دهند از ویژگی های مشابهی از جمله جغرافیای خرید، قدرت خرید، شکل جمعیتی و درآمد برخوردار هستند. شناسایی بازار هدف یک گام اساسی در تهیه یک طرح بازاریابی برای هر شرکت و کسب و کاری است. عدم شناسایی بازار هدف و آگاهی نداشتن نسبت به آن، می تواند یک شرکت را متحمل هزینه های اضافی سنگینی نماید.

بخشی از کسب موفقیت در فروش کالاها یا خدمات به این وابسته است که بدانید محصول مورد نظر مشخصاً برای چه کسانی دارای جذابیت است و در نهایت چه کسی آن را خریداری می کند. به همین دلیل اغلب کسب و کارها وقت و هزینه زیادی را صرف تعریف و نظارت بر بازار هدف خود می کنند. این بدان دلیل است که همه محصولات و خدمات نمی توانند پاسخگوی تمام مشتریان بازار، از جمله کسانی باشند که نسبت به خرید چیزی و خرج کردن پولشان حسیاست و دقت بسیاری به خرج می دهند.

به طور کلی بازارهای هدف بر اساس سن، مکان، درآمد و سبک زندگی دسته بندی می شوند. اگر می خواهید یک بازار هدف با زمینه ای خاص را شناسایی کرده و برای خود تعریف نمایید باید ویژگی های خاص و منحصر به فرد آن را مورد شناسایی قرار داده و آن ها را در اختیار بگیرید، و از طریق فروش و بازاریابی، به مشتریان دسترسی پیدا کرده و با آن ها ارتباط برقرار نمایید.

راهکارهایی برای شناخت بازار هدف

یکی از اولین اقدامات برای شناسایی بازار هدف در خصوص یک کسب و کار به دست دادن طرحی جدی و طولانی مدت از کسانی است که تا پیش از این جزء مشتریان شما بوده اند و از شما خرید کرده اند. حتی اگر مشتریان اکنون شما متشکل از گروه های متنوعی باشند، احتمال وجود دست کم یک یا دو ویژگی مشترک با مشتریان پیشین می تواند برای شما بسیار مطلوب و حائز اهمیت باشد. زمانی که در حال شناسایی خصایص مشترک میان مشتریان معمول خود هستید، همچنین می توانید از اطلاعاتی که در این راستا به دست آورده اید برای تجزیه و تحلیل مشتریان موجود خود به عنوان یک بازار هدف استفاده کنید.

هنگام تحقیق در مورد بازارهای هدف، باید در ابتدا با دیدی وسیع و گسترده شروع به کار کنید و سپس هر چقدر که به جلو حرکت می کنید همواره به طور موردی و مبتنی بر جزئیات بیشتر به فعالیت خود ادامه دهید. به عنوان مثال، شما ممکن است در ابتدا صاحب‌خانه‌هایی را به عنوان یک اجتماع باز و یکپارچه مورد شناخت قرار دهید، اما در ادامه با جستجو و ارزیابی عمیق تر دریابید که صاحب خانه هایی با فرزندان بزرگ‌تر و درآمد سالانه مشخص که در مشاغل خاصی فعالیت می کنند بهترین کسانی هستند که می توانند مشتریان شما باشند. بررسی این سطح از جزئیات به شما کمک می کند تا پیام هایی را که برای تعیین بازار هدف خود ارسال می کنید متناسب با شرایطی باشد که جلب نظر مشتریان را به فرآیندی آسان تر مبدل سازد، حتی اگر مشتری های شما در گستره ای وسیع قرار بگیرند.

یکی از رایج ترین اشتباهات انجام شده توسط کسب و کارها در هر مقیاسی، عدم تشخیص این مسئله است که همه‌ی مشتریان را نمی توان در یک قالب و مجموعه کوچک مبتنی بر نظمی یکپارچه در نظر گرفت. مثلاً، وقتی می خواهید در مورد مشتریان خود تحقیقی انجام دهید، می توانید از جنسیت به عنوان نقطه شروع استفاده کنید. با این حال، جنسیت همیشه یک حالت دوگانه ندارد و برخی از افراد مانند افراد تراجنسیتی، ممکن است به راحتی در در دسته بندی های جمعیتی گنجانده نشوند. بسیار حائز اهمیت است که تصاویر و زبانی را که در راستای انتقال پیام خود برای بازار هدف انتخاب می کنید به شکلی باشد که طیف گسترده ای از گروه های جمعیتی را در بر گیرد.