فرآیند قیمت‌گذاری یک استارت آپ چگونه است؟

ارزیابی و قیمت‌گذاری یک استارت آپ می‌تواند یک کار دشوار باشد. موارد زیادی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود، از تیم مدیریتی و روند بازار گرفته تا تقاضای محصول و خطرات بازاریابی.

لازم است ابتدا بدانید فرآیند قیمت‌گذاری یک استارت آپ چیست؟ این فرآیند شامل فرآیند محاسبه ارزش یک شرکت نوپا است. روش‌های قیمت‌گذاری یک استارت آپ از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند زیرا این کار به طور معمول در شرکت‌های نوپایی که در حال حاضر در مرحله قبل از کسب درآمد هستند، استفاده می‌شود. فرآیند قیمت‌گذاری یک استارت آپ می‌تواند یک چالش باشد، زیرا این ارقام را در دسترس نخواهید داشت. با این حال، در حالی که یک استارت آپ بیشتر روش‌های ارزیابی اولیه، جزئیات سود، مالیات و استهلاک را ندارند، شما می‌توانید سایر فاکتورهای اصلی را در این فرآیند در نظر بگیرید.

عوامل مهم در فرآیند قیمت‌گذاری یک استارت آپ

 بیایید عوامل اصلی را که در فرآیند قیمت‌گذاری یک استارت آپ مؤثر هستند، بررسی کنیم.

مفهوم کشش:

 اگر از خود می‌پرسید که چگونه برای یک شرکت نوپا بدون درآمد ارزش گذاری کنید، یکی از شاخص‌های اصلی کشش است. با مشاهده موارد زیر می‌توانید هویت واقعی تجارت را کسب کنید:

تعداد کاربران: اثبات اینکه شما از قبل مشتری دارید ضروری است. مشتری بیشتر بهتر است.

اثربخشی بازاریابی: اگر بتوانید نشان دهید می‌توانید با هزینه نسبتاً کم خرید مشتریانی با ارزشمند را جذب کنید، توجه سرمایه گذاران قبل از درآمد را نیز به خود جلب خواهید کرد.

نرخ رشد: نشان دادن اینکه تجارت شما با بودجه کمی رشد کرده است بسیار خوب است، زیرا بسیاری از سرمایه گذاران در صورت حمایت مالی، پتانسیل رشد را مشاهده خواهند کرد.

 یک مفهوم مشترک بین این سه مفهوم وجود دارد، زیرا یک استراتژی قدرتمند بازاریابی منجر به رشد چشمگیر می‌شود. وقتی این اتفاق بیفتد، تعداد مشتریان افزایش می‌یابد؛ بنابراین، با ارائه مدرکی مبنی بر، داشتن ایده تجاری قابل قبول و مقیاس‌پذیر، به طور خودکار به استارت آپ خود ارزش می‌دهید و سرمایه گذاران علاقمند به سرمایه گذاری روی استارت آپ شما خواهند شد.

ارزش یک تیم مؤسس:

 سرمایه گذاران قبل از درآمد می‌خواهند مطمئن باشند از تیمی پشتیبانی می‌کنند که به دنبال موفقیت است. آن‌ها موارد زیر را در نظر می‌گیرند:

تجربه: اگر این تیم افرادی با موفقیت قبلی را در سایر فعالیت‌های استارت آپی داشته باشد، وسوسه انگیزتر از یک استارت آپ پر از افراد بی تجربه خواهد بود.

تنوع مهارت‌ها: در حالت ایده آل، یک تیم تازه‌کار ترکیبی از افراد متخصص است که مهارت‌های آن‌ها مکمل یکدیگر هستند. یک برنامه نویس عجیب و غریب نمی‌تواند همه کارها را به تنهایی انجام دهد، اما اگر با یک متخصص بازاریابی همکاری کند، ارزش این شرکت تازه‌کار بیشتر است.

تعهد: داشتن افراد بزرگ و با تجربه تنها بخشی از فرآیند قیمت‌گذاری یک استارت آپ است. علاوه بر این، این افراد باید وقت و فداکاری لازم را داشته باشند تا مطمئن شوند این استارت آپ موفق می‏شود. تیمی از کارمندان نیمه وقت هرگز جذاب نخواهد بود.

نمونه‌های اولیه /MVP:

 صرف نظر از اینکه از فرمول فرآیند قیمت‌گذاری یک استارت آپ نمونه اولیه تغییر دهنده شرایط است. اینکه بتوانید به سرمایه گذاران قبل از درآمدزایی خود یک مدل کاری از محصول خود را نشان دهید، نه تنها ثابت می‌کنید که شما سرسختی و چشم انداز واقعی برای تحقق ایده‌ها را دارید، بلکه فعالیت کسب و کار شما و عرضه و کالا و خدمات خیلی زود انجام می‏شود.

اگر شرکت شما با روش ارزیابی مرحله به مرحله بررسی شود و توسط بسیاری از سرمایه گذاران خطرپذیر و سرمایه گذاران فرشته مورد استفاده قرار می‌گیرد، یک نمونه اولیه کار می‌تواند حتی بیشتر شما را به هدف اصلی نزدیک کند.

عرضه و تقاضا

اگر در بازاری فعالیت می‌کنید که تعداد صاحبان مشاغل بیشتر از تعداد سرمایه گذاران هستند، بر ارزیابی اولیه شما تأثیر می‌گذارد. در چنین سناریوی رقابتی، بسیاری از صاحبان مشاغل ناامید از سرمایه گذاری هستند و حتی ممکن است کار خود را به قیمت کم بفروشند.

 اما برعکس این حالت هم وجود دارد، بیایید تصور کنیم شما یک ایده ثبت اختراع نادر برای یک استارت آپ فنی دارید که باعث ایجاد یک موج جدید در صنعت شده است. این ایده می‌تواند تقاضا را در بین سرمایه گذاران افزایش دهد و باعث می‌شود استارت آپ شما از ارزش بیشتری برخوردار شود.

صنایع نوظهور و روندهای جدید:

 در صنایع پررونقی مانند هوش مصنوعی یا بازی‌های موبایل، بسیاری از سرمایه گذاران تمایل بیشتری به سرمایه گذاری دارند. عصر دیجیتال با فرصت‌هایی زیادی که دارد، همواره زنده است، بنابراین اگر در صنعت مناسبی وارد شده باشد، شرکت تازه وارد شما می‌تواند ارزش بیشتری داشته باشد.

حاشیه سود بالا:

 محصولات با حاشیه سود پایین چندان مورد توجه سرمایه گذاران نیستند. از طرف دیگر، یک استارت آپ با رشد بالا و با حاشیه سود بالا و پیش‌بینی‌های امیدوار کننده برای رشد بیشتر درآمد، ممکن است بتواند سرمایه‌گذاری‌های بزرگتری را جذب کند.

انجام فرآیند قیمت‌گذاری یک استارت آپ توسط خود شخص ممکن است ترسناک به نظر برسد، اما خوشبختانه می‌توانید از تجربیات و خرد سایر کارآفرینان، سرمایه گذاران فرشته و سرمایه گذاران خطر پذیر استفاده کنید.