studio-republic-644339-unsplash89

آیا می‏دانید مراحل رشد یک استارت آپ چیست؟

 شرکت‌ها طی مراحل مختلفی رشد می‏کنند و مهارت‌های لازم برای مدیریت آن‌ها در هر مرحله تغییر می‌کند. تعداد بسیار اندکی از بنیان گذاران شرکت‏ها می‌توانند در این مهارت‌ها موفق باشند و در صورت عدم موفقیت، اغلب آن‌ها دست از کار می‌کشند یا توسط شرکت‌های سرمایه‌گذاری از شرکت‌های خود بیرون می‌روند. در کتاب استراتژی Hungry Startup، مراحل رشد یک استارت آپ به طور برجسته در 4 مرحله مشخص شده است و شرکت‌ها برای هر کدام از مراحل به اشکال مختلف سرمایه نیاز دارند.

 اگر نیاز دارید اطلاعات بیشتری راجع به آنچه در هر مرحله می‌توانید انجام دهید، داشته باشید ادامه این مقاله را مطالعه کنید.

بررسی مراحل رشد یک استارت آپ

به طور کلی مراحل رشد یک استارت آپ به 4 مرحله تقسیم می‏شود:

نمونه‌سازی اولیه

در مرحله اول از مراحل رشد یک استارت آپ، یک فرد یک ایده دارد، اما به یک محصول و مشتری هم نیاز دارد. این مرحله زمانی است که مدیر عامل باید فرایند نمونه‌سازی را هدایت کند. این بدان معناست که شرکت باید نسخه ارزان قیمت محصول را بسازد، از مشتریان بالقوه درباره نمونه اولیه بازخورد بگیرد و نمونه اولیه بهتری را بسازد. پس از چندین بار تکرار این چرخه، نمونه اولیه باید به اندازه کافی بهبود یابد تا شرکت بتواند اولین مشتری خود را به دست آورد.

 به طور کلی، شرکت‌ها باید هزینه‌های خود را در مرحله نمونه‌سازی پایین نگه دارند و سعی کنند از پس انداز خود، وام گرفتن از کارت‌های اعتباری خود و احتمالاً از دوستان و خانواده خود سرمایه نقدی را تهیه کنند.

اما در صورت امکان، شرکت‌ها باید از مراجعه به سرمایه گذاران بزرگتر در این مرحله خودداری کنند تا آن‌ها بتوانند کنترل شرکت را حفظ کرده و موقعیت چانه زنی خود را با این نوع سرمایه گذاران تقویت کنند تا جایی که تجارت آن‌ها با پایه قوی تری انجام شود.

مهم‌ترین مهارت مورد نیاز برای برتری در مرحله نمونه‌سازی، توانایی گوش دادن به مشتریان بالقوه، ترجمه نیاز آن‌ها به ویژگی‌های محصول و کار با مهندسان برای طراحی و ساخت نمونه‌های اولیه با این ویژگی‌ها است و همه این‌ها در حالی است که حداقل هزینه را صرف می‌کنید.

پایگاه مشتری

 اگر شرکتی بتواند اولین مشتری خود را به دست آورد، چالش بعدی که با آن روبرو است رفتن از یک مشتری به 100 یا 1000 یا بیشتر است. هدف از این مرحله این است که شرکت با هدف قرار دادن یک فرصت بزرگ در بازار و به دست آوردن سهم قابل توجهی از بازار، به درآمد بسیار بالا دست یابد.

در مرحله دوم از مراحل رشد یک استارت آپ، معمولاً جستجوی سرمایه گذاران فرشته، منطقی است؛ یعنی افراد ثروتمندی که ثروت خود را در صنعت شما سرمایه‌گذاری کنند و می‌خواهند به رشد شما کمک کنند.

 در انتخاب چنین سرمایه گذاران خیلی مهم است که اطمینان حاصل کنید که از دیدگاه یکسانی در صنعت برخوردار هستید و آن‌ها می‌توانند با به اشتراک گذاشتن تخصص و ارتباطات خود بهمراه تأمین وجه نقد، به رشد شرکت شما کمک کنند.

 رهبری موفق در مرحله پایگاه مشتری بستگی به توانایی شما در استخدام و ایجاد انگیزه در یک تیم عالی از رهبران کارآمد دارد. این بدان معنی است که شما باید مدیرانی برای فروش، مهندسی، مدیریت محصول و عملیات استخدام کنید که آن‌ها به نوبه خود می‌توانند افراد مستعدی را جذب کنند و به عنوان یک تیم به خوب کار کنند.

گسترش بازار

اگر بعد از رسیدن به سطح درآمد مناسب، چالش بعدی شما این است که شرکت را تا حدی رشد دهید که بتواند یک شرکت سهامی عام شود یا یک کاندید جذاب برای خرید باشد.

 برای انجام این کار، اغلب نیاز به کسب حداقل دو برابر درآمد در مرحله پایگاه مشتری است و هرچه شرکت در آن مرحله به سودآوری نزدیک‌تر باشد، بهتر است. وقتی شرکتی به مرحله گسترش بازار می‌رسد، موقعیت سرمایه‌گذاری بسیار قوی تری دارد.

 در مرحله سوم از مراحل رشد یک استارت آپ، مدیرعامل می‌تواند ادعای قانع کننده‌ای داشته باشد که تجارت در اندازه فعلی خود به خوبی کار می‌کند اما با مشارکت با یک شرکت سرمایه‌گذاری می‌تواند تا حدی رشد کند که سرمایه گذاران خطر پذیر و سرمایه گذاران اصلی بتوانند سودهای قابل توجهی در سرمایه‌گذاری کسب کنند. هنگامی که سرمایه مورد نیاز برای گسترش را جمع آوری کردید – باید یک سازمان بین المللی فروش و خدمات ایجاد کنید تا شرکت شما بتواند در بسیاری از کشورها مشتری بیشتری جذب کند.

 شما باید جذابیت کشورهای مختلف را براساس اندازه بازار، توانایی شرکت خود در به دست آوردن سهم بازار ارزیابی کنید و اینکه آیا می‌توانید بازده سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای رقابت در آنجا را به دست آورید.

 برای ایجاد یک سازمان بین المللی، تصمیم بگیرید که آیا نیاز دارید فروشنده‏های بیشتری را استخدام کنید تا محصول مستقیماً در آن کشورها به مشتریان بفروشند یا یک شریک توزیع کننده پیدا کنید که از قبل این با مشتریان ارتباط داشته باشد. هر گزینه مزایا و معایبی دارد. در صورت نیاز به مشاوره می‏توانید به لینک… مراجعه شود.

گسترس بازار

خروج

اگر به این مرحله رسیدید، از خود بپرسید که آیا آماده اداره یک شرکت سهامی عام هستید. برای بررسی این موضوع حداقل هر سه ماه یک بار باید  سرمایه گذاران و تنظیم کنندگان مالی جلسه داشته باشید.